Categorie├źn
publicatie verbinding & vertrouwen

Vader en moeder betrokken bij de school

Een onderzoek naar Ouderbetrokkenheid op reformatorische scholen

Hoe ervaren ouders van kinderen op reformatorische scholen de samenwerking met school? Wat vinden leraren van de betrokkenheid van ouders? In opdracht van de Reformatorische oudervereniging en de reformatorische samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs is hier onderzoek naar gedaan.

Uit het onderzoek dat onder tien scholen is gedaan, blijkt dat ouders over het algemeen tevreden zijn over de samenwerking. Opvallend is wel dat ouders minder tevreden zijn dan de scholen zelf, hoewel leraren ook wensen hebben ten aanzien van de betrokkenheid van ouders. ‘Het rapport bevat ook adviezen voor zowel ouders als scholen om de samenwerking te verbeteren. Vooral het persoonlijk contact tussen ouders en leerkracht en de samenwerking rond de thuisbetrokkenheid (de hulp van de ouders bij leren en huiswerk) kan beter. De aanbevelingen voor ouders volgen uit de conclusies van het onderzoek. We laten deze hier volgen:

Aanbevelingen voor ouders

1. Vraag tijdens ouderavonden aandacht voor de totale ontwikkeling van uw kind; inclusief de geestelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Bereid u voor op het gesprek, liefst aan de hand van door de school geleverde gesprekspunten.

2. Maak gebruik van de mogelijkheden die door school of kerk geboden worden om deel te nemen aan gesprekskringen over opvoeding.

3. Meld pestgedrag bij de leerkracht/school, ook als het niet uw eigen kind betreft.

4. Spreek uw waardering en erkenning uit voor het werk dat de leerkracht levert voor uw kind; ook al kunnen er fouten worden gemaakt, ga er vanuit dat de school de intentie heeft om het goed te doen.

5. Durf zelf initiatief te nemen om naar een leerkracht of directeur toe te stappen, ook voor kleine vragen/ problemen. Van onderwijsgevenden mag u de professie verwachten dat men naar u luistert en/of een afspraak maakt voor een vervolggesprek als het ongelegen komt.

6. Neem kennis van de schoolafspraken over de gewenste manier van communiceren en sluit daarbij aan. Lees nieuwsbrieven en huiswerkbrieven ook daadwerkelijk en vraag ernaar als ze niet thuis aankomen.

7. Bewaar schoolinformatie op een vaste plek; zowel op papier als digitaal. Zo kunt u altijd alles terugvinden en bent u volledig op de hoogte.

8. Maak alleen gebruik van email met de school als u weet dat dat door school op prijs wordt gesteld. Vuistregels bij gebruik van email: (1) Een face-to-face of telefoongesprek heeft doorgaans de voorkeur. (2) Blijf correct in taalgebruik. (3) Realiseert u zich dat de leerkracht vanuit zijn/haar professie anders naar uw kind kijkt. (4) Reageer binnen 24 uur op vragen of stel een afwezigheidsmelding in.

9. Zorg dat u volledig op de hoogte bent van wat uw kind aan huiswerk moet doen. Als er onduidelijkheden zijn, wacht dan niet om bij school om opheldering te vragen.

10. Laat uw betrokkenheid bij school (ook) blijken door het doen van vrijwilligerswerk. Geef duidelijk en met redenen aan als u niet beschikbaar bent.

Het stimuleringsproject ouderbetrokkenheid is opgezet door de Reformatorische Oudervereniging (ROV) in samenwerking met de twee samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs: RefSVO voor voortgezet en Bers├ęba voor primair onderwijs. Het rapport is te downloaden of op te vragen bij de Reformatorische Oudervereniging (www.rovereniging.nl)

Het rapport over wederzijdse erkenning

Zowel ouders als leerkrachten noemden tijdens de bijeenkomsten dat er meer aandacht zou moeten zijn voor wederzijdse erkenning en het uitspreken van wederzijdse waardering. Ouders en de betrokkenen van school maken voortgang in een situatie als zij naar elkaar luisteren en elkaar begrijpen. Daarbij is het belangrijk om te bedenken dat de ouders er veel emotioneler in staan. De school heeft dat niet altijd door. Ouders verwachten van school dat ze met elkaar hun kind door de schoolperiode heen helpen. Als de school de ouders daarbij onvoldoende betrekt, voelen ouders zich alleen staan. Andersom geven ouders leerkrachten misschien niet zo vaak erkenning en leerkrachten kunnen zich daardoor minder gewaardeerd voelen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *