Rondom de focusgebieden Verbinding & Vertrouwen en Onderwijs Organiseren publiceer ik regelmatig op papier of online. Alle artikelen zijn hier terug te lezen.
- Alles
- onderwijs organiseren
- verbinding & vertrouwen
Het Ontwikkelingsperspectief als groeimodel
Inspectieproof format Wanneer en voor welke leerling moet een ontwikkelingsperspectief (OPP) worden opgesteld? En wat is een ...
Recensie Singapore Rekenen
Rekenwonders ‘Een kwart van de vissen in een aquarium zijn guppies. Er worden nog eens zoveel guppies bij gedaan. Wat is he...
Diagnosticerend onderwijzen bij rekenen (3)
Dit is het derde deel in een drieluik over het Protocol Ernstige Reken Wiskunde Problemen en Dyscalculie (2011). De artikelen...
Het rekenproces in de rekenles (2)
Dit is tweede deel in een drieluik over het Protocol Ernstige Reken Wiskunde Problemen en Dyscalculie (2011). De artikelen la...
Voorkomen van rekenproblemen (1)
Dit is het eerste deel in een drieluik over het Protocol Ernstige Reken Wiskunde Problemen en Dyscalculie (2011). De artikele...
Recensie Effectief Rekenonderwijs op de basisschool
Een recensie van een boek dat polariseert is een hachelijke zaak. De lezer van dit boek wordt feitelijk gedwongen om te denke...
Criteria keuzeproces methode rekenen
Hoe kies je een methode die aansluit bij jullie visie op leren en ontwikkelen? Dit artikel geeft de criteria om een keuze te ...
Zo pak je het keuzeproces voor een nieuwe rekenmethode aan
Een keuze voor een (reken)methode is vaak een keuze voor een flink aantal jaren. De meeste scholen doen 8 tot 10 jaar met een...
Recensie: Resultaat met rekenen, Handvatten voor een goede rekenles
Resultaat met rekenen, Handvatten voor een goede rekenles, Marije Bakker, Pieter Gerrits en Johan Theil, uitgave van CPS, 201...
Recensie van ‘Soms moet het werkelijk stil zijn …Onderwijsgedichten 1591-2010’ En ‘Ellis en het verbreinen, over hersenen, gedrag & educatie’
Soms moet het werkelijk stil zijn …Onderwijsgedichten 1591-2010; Samengesteld door Theo Magito en Henk Sissing. Tweede druk...
Recensie van Leren zichtbaar maken en Expliciete Directe instructie
Leren zichtbaar maken Het boek ‘Leren zichtbaar maken’ van de Nieuw-Zeelandse professor John Hattie wordt in de onderwijs...
Op zoek naar de derde dimensie
In gesprek met dhr. B. (Bert) Kalkman, pedagoog en onderwijskundige Naar aanleiding van het thema ‘De kunst van het ond...
Handelingsgericht werken: weging van een beweging
In het kader van Passend Onderwijs zijn alle scholen in meer of mindere mate aan de slag gegaan om de organisatiestructuur me...
Vader en moeder betrokken bij de school
Een onderzoek naar Ouderbetrokkenheid op reformatorische scholen Hoe ervaren ouders van kinderen op reformatorische scholen d...
Verhalen vormen het geweten
Verhalen vormen het geweten … en vertellen ze hun kinderen Het vertellen van verhalen is een belangrijke opvoedkundige bezi...
Het touw van de tucht- Gewetensvorming van vasthouden naar loslaten
Voor het begrip opvoeden, onderwijzen en leren wordt in de Bijbel vaak het woord tucht gebruikt. Met name in het boek Spreuke...
Töcht- over gehoorzaamheid en verantwoordelijkheid in de opvoeding
De ene opvoeder zegt: Ze moeten gewoon luisteren! En een ander: Nee, dat werkt niet, je moet het gesprek aangaan. Zomaar twee...
Twee boekbesprekingen over pleegzorg
Bijbels licht op Pleegzorg, Samen sterk voor kinderen. W. Visser (red). Uitgeverij de Banier, 2010. 118 blz. ISBN 978 90 336 ...
Recensie van De Ringaanpak
Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fasen van groepsvorming. ...
Heeft nascholing zin?
Tien principes voor succesvolle professionalisering Elke leerkracht die zijn of haar beroep serieus neemt zal van tijd tot ti...
Communicatie: écht contact maken
Het kind begrijpen, bereiken en ‘lastig’ gedrag voorkomen Jacolien treuzelt bij de deur. Ze wil iets aan de juf vertellen...